
Visjon og utvikling
Stiftelsen HallingSprangets styre
Fra juni 2024:
- Bent Engebret Øye (styreleder)
- Sølvi Totland Vissebråten
- Ove Grøndal
- Kenneth Larsen
- Mona Østdahl Gulsvik
- Halvard Jervell (ressursperson, ikke formelt del av styret)
Terrengsykling gir verdifulle ringvirkninger
Erfaringer fra steder som Trysil viser at en målrettet satsing på terrengsykling kan skape mange arbeidsplasser og betydelig sommerturisme. I Trysil var det i 2020 rundt 70 arbeidsplasser direkte knyttet til sykkelsatsingen, og de forventer 200 000 sommerbesøkende etter en treårig utviklingsplan.
For Nesbyen gir terrengsykling store muligheter. Det styrker sommertilbudet, gjør at hytteeiere bruker fritidsboligen oftere, og trekker nye besøkende til regionen. Forskning viser at dette har tydelig økonomisk effekt for kommunen.
Utviklingen av HallingSpranget – fra fjellet og ned til sentrum – treffer spesielt godt i familie- og komfortsegmentet, som også har størst verdiskapningspotensial. I gjennomsnitt bruker 3,18 personer hver hytte per døgn om sommeren, og sykling er nest viktigste sommeraktivitet etter fotturer (Velvin 2013).
Det er derfor både samfunnsøkonomisk lønnsomt og strategisk klokt å rette satsingen mot familier – det største og mest stabile segmentet blant både hytte- og kommersielle turister. Sykling er en aktivitet som passer perfekt for ferie- og helgeturer, og tilbudet bør derfor tilpasses hele familien.
HallingSpranget er ikke tiltenkt trening eller konkurransesykling, da det kan være i konflikt med opplevelsen for familier og turgåere. Det kan allikevel gis unntak noen få dager i året for andre målgrupper.
Finansiering
Den endelige finansieringen på 20 millioner kroner ble fordelt slik:
A. Spillemidler 27 %
B. Nesfjellet 20 %
C. Mva 17 %
D. Nesbyen kommune 15 %
E. Andelsbrev/inntekt 9 %
F. Skue Sparebank 6 %
G. Sparebankstiftelsen 4 %
H. Kassakreditt 2 %
Totalt 100 %
Politisk forankring og folkets støtte
Ideen om en sti fra fjellet til sentrum ble lansert i 2017 som en del av prosjektet Nesfjella til sentrum, initiert av Trailhead Nesbyen AS ved Knut Lønnqvist og Ove Grøndahl. I forkant ble både hytteeiere, næringsliv og innbyggere invitert til å komme med ønsker for utviklingen av Nesbyen sentrum. Stien ble raskt trukket frem som et symbolsk og spektakulært prosjekt – og som et konkret bindeledd mellom fjell og by.
Prosjektet fikk rask politisk støtte. I april/mai 2017 ble ordføreren og alle partier kontaktet, og samtlige ga positive tilbakemeldinger til idéen om et spleiselag mellom kommune og næringsliv. Stien ble deretter presentert på et frokostmøte i kulturhuset 24. mai 2017, og omtalt i positive ordelag i lokalavisen Hallingdølen.
I en spørreundersøkelse gjennomført i tilknytning til prosjektet svarte 99 av 110 deltakere at de ønsket den nye stien velkommen.
Dette har utviklet seg til et bredt forankret prosjekt med stor lokal begeistring – både blant fastboende, hytteeiere, næringsliv og politikere. Stien er ikke bare en ny attraksjon, men et resultat av bredt samarbeid og lokal medvirkning.
Veien mot nye mål for Nesbyen
Nesbyen kommune har vedtatt to sentrale mål for fremtiden:
- Å utvikle et levende og attraktivt sentrum
- Å bli en nasjonalt ledende terrengsykkeldestinasjon
Stiftelsen bak prosjektet mener HallingSpranget er avgjørende for å nå begge disse målene. Stien er mer enn bare en sykkeltrasé – den er et kraftfullt virkemiddel for utvikling, bolyst og reiseliv.
Hva HallingSpranget betyr for Nesbyen:
- Gjør familier til en tydelig satsingsgruppe
- Knytter fjellet og sentrum sammen – fysisk og symbolsk
- Er en attraksjon i seg selv
- Gir Nesbyen et unikt tilbud i nasjonal og nordisk sammenheng
- Skaper liv og aktivitet i sentrum
- Tilrettelegger for flotte opplevelser for både fastboende og hyttefolk
- Øker Nesbyens attraktivitet som reisemål og bosted
- Skaper ringvirkninger som:
- Flere turister og besøkende
- Økt handel og overnatting
- Behov for flere servicetilbud
- Muligheter for tilflytting og nye arbeidsplasser
- Styrket folkehelse
- Et løft for lokale nisjeprodukter og investeringer
Fremdrift
- Mars 2018: Trasévalg
- November 2018: Oppstart reguleringsplan
- Jan–april 2019: Utarbeiding av plan
- Juni 2019: Førstegangsbehandling
- Våren 2020: Reguleringsplan vedtatt
- Høsten 2019: Grunnarbeid fra hoppbakken til sentrum
- Oktober 2021: Prøvedrift
- Juni 2022: Offisiell åpning